INTERVENCIÓ SOBRE L’INFORME DE MOROSITAT DE L’AJUNTAMENT, ple 28 desembre 2010

L’Ajuntament de Castellar deu a dia d’avui, segons aquest informes, 2.132.851 euros, corresponents a gairebé 800 factures. Factures que van des d’un import de 15 euros fins a factures de més de 100 mil euros.

Els proveïdors d’aquestes factures van prestar el servei a l’ajuntament des del mes de juny d’aquest any en endavant, juliol, agost i setembre. És a dir, alguns proveïdors fa 6 mesos que han fet el servei o subministrat el material. Segons vostès, només incorporen en aquests informes aquelles factures que fa més de 55 dies que s’haurien d’haver pagat i no s’ha fet a comptar de la data que confirmen que la factura és vàlida. Veient les dates de les factures, les dates del registre d’entrada de la factura i la data de conformitat, hem vist que l’Ajuntament tarda una mitja   de 2 mesos des que entra la factura fins que la confirma. Vostès mateixos ens van dir a la informativa que només eren 15 dies. Si aquests dos mesos que tarden a confirmar la factura, des que entra al registre,  li sumem els altres tres d’endarreriment per pagar….

Resulta que el que li ven el diari, li subministra material de ferreteria per les escoles, el que fa el manteniment de les zones verdes , entre d’altres proveïdors, l’Ajuntament tarda  entre 5 i 6 mesos a pagar-los.  Com pot suportar els proveïdors que hagin de finançar l’activitat de l’ajuntament? Aleshores les petites i mitjanes empreses pateixen un desgavell important si treballen amb l’ajuntament, o bé, en altres casos, han acabat decidint que no poden treballar per la casa gran perquè no poden suportar el finançament i cobren massa tard.

Però hem de dir també que a més d’aquestes gairebé 800 factures que puja a 2 milions d’euros de deute pendent de pagament Intervenció afegeix una nota que diu que no s’ha incorporat el llistat de 15 certificacions de les obres de canalització de Ter Llobregat, perquè el tècnic no hi està conforme. Igual que tampoc hi està conforme , i per això no ho posa a aquest informe de morositat, amb l’excés d’obra que ATLL ha aprovat unilateralment per 2 milions més d’euros que no estaven previst, però  l’ajuntament, de moment, sembla que els deu també. Ens han dit que l’Ajuntament per decret ha comunicat  a ATLL que no hi està d’acord amb aquest excés d’obra de 2 milions d’euros , de moment, de la llista de decrets del 17/11/2010 no l’hem sabut veure el que vostès comunicaven aquesta disconformitat.

Però a mes, tampoc hi afegeixen el deute que l’ajuntament té pendent des del mes d’abril, d’ 1300 000 euros per una expropiació que ha de pagar, des del moment que el jurat d’expropiació va resoldre, i que si no ho paguen, corren els interessos meritats al 5%.

El regidor de promoció econòmica, el senyor Creus, va convidar el 29/04/2010 a un expert en morositat, el Sr. Pere J. Brachfield, per explicar qüestions sobre la gestió del crèdit i cobrament davant de la situació de crisi, i aquesta conferència s’oferia a les empreses des del Centre de Serveis. Però, si l’ajuntament deu ser un dels mes grans en morositat. Potser la conferència l’haurà d’adreçar directament a l’ajuntament i adreçar propostes tant aquest Ajuntament com també d’altres ajuntaments, potser. El diari Avui de fa dos dies, el dia 26,  surt publicada una notícia  que diu que la morositat actualment és usual per part dels Ajuntaments, i no compleixen en pagar als seus proveïdors en 55 dies i ho fan més enllà d’aquests 55 dies. És cert, ho podem constatar a Castellar.  L’ únic ajuntament , segons la notícia, que compleix és el de Sant Cugat del Vallès que paga en 30 dies. També diu a la notícia que la patronal d’empresaris, en aquest cas del Penedès, diu que crearà un servei d’intermediació  per posar remei als principals problemes dels empresaris en la seva relació amb els Ajuntaments, per produir, vendre però també cobrar. Potser també caldrà en aquesta comarca.

Desconeixem si l’Ajuntament de Castellar ofereix als  proveïdors que tenen moltes factures amb imports més o menys elevats i pendents de cobrar , algú tipus de sistema  financers com el confirming , per tal d’avançar el cobrament al proveïdor. I pel que fa a  aquells proveïdors que tenen factures pendents de cobrar, com la de 15 euros i altres imports inferiors a 1000 euros, pagui al moment a través de les caixes  que tenen els tècnics que poden pagar al moment, i justifiquen a tresoreria després. Faran un favor al petit comerç i a més compliran amb la llei de morositat.

I també  els proposem altres fórmules, De moment, no gastin en el que no cal, acabem de veure que l’ampliació del CAP que val 900 mil que hauria de fer la Generalitat, i que de moment ho paga l’Ajuntament , han modificat el projecte, i això ens costa 27 mil euros més d’honoraris d’arquitectes del que ja haviem adjudicat fa un any. Redueixin, i gestionin bé , perquè no estaria bé dir que això de no pagar també es culpa nostra. Una part serà culpa de la crisi que vivim, es cert, però una altra serà culpa de la seva mala gestió, si Sant Cugat ho pot fer, i d’altres ens consta que també, Castellar s’ho ha de proposar, reduint la seva despesa i gestionar millor la seva morositat.  La llei estableix que els dies per fer efectiu el pagament comencen a comptar des que es rep el bé o serv ei i no des que es rep la factura.  Els Ajuntaments, segons diu també a la notícia del punt, hauran de pagar en 55 dies i que aquest període s’anirà escurçant fins als 30 dies el 2013. Aquest any són 50 dies, l’any vinent 40 ( tot i que nosaltres de moment anem endarrerits pel 2010), i 30 el 2013. Per tant, amb el pressupost que tenen aprovat, els proposem que en facin una revisió exhaustiva i iniciïn l’any amb un decret de contenció de la despesa, suspenent partides que de moment no cal gastar, intentant fer una previsió de pagaments, que es poden planificar, incorpori un control de la despesa que la validi abans d’efectuar-se i unes propostes reals de contenció de despesa, a través d’un decret.

Be Sociable, Share!


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *